Collega Mike Wissing aan het woord

 

Dat ze bij Rijnaarde trots zijn om onderdeel te zijn van de K3 familie staat als een paal boven water. We winnen grondstoffen als zand, grind en klei die dagelijks vervoerd worden van A naar B. Dat gebeurt veelal per schip. Natuurlijk vervoert Rijnaarde meer dan alleen onze ‘eigen’ grondstoffen. Dagelijks bezig zijn met het transporteren van (bulk)goederen over de Europese binnenwateren zorgt voor een dynamisch werkveld. Mike Wissing is disponent bij Rijnaarde en neemt je mee in de wereld van de scheepvaart.

Middle section

Mike Wissing: “Eigenlijk is ons werk vrij simpel: je verzorgt transport over water, ladingen moeten van A naar B. Maar het kent veel variabelen en dat maakt het uitdagend. De scheepvaart is een dynamische wereld. Het mooie is dat ik helemaal niet uit een schippersgezin kom zoals vaak wel het geval is in deze sector.”

Een echt scheepvaartgevoel

Rijnaarde schip vaart naar rechts met kolen

In 2003 werd Rijnaarde opgericht en is sinds 2017 een dochteronderneming van de K3 organisatie. Bijna 20 jaar later is Rijnaarde Global Trading & Logistics zoals het voluit heet, een hoop kennis en ervaring rijker. Hiermee is Rijnaarde uitgegroeid tot een wereldwijd opererend bedrijf in logistieke dienstverlening. Voorheen was Rijnaarde gevestigd in Beuningen, maar huist nu alweer ruim een jaar in het hoofdkantoor in Andelst. Kabbelend water en fraaie scheepvaartafbeeldingen op de muur en een miniatuurschip in de koffiecorner versterken het scheepvaartgevoel op de afdeling.

Jaarlijks zes miljoen ton aan goederen

Rijnaarde beschikt over een vloot schepen waarmee we jaarlijks meer dan zes miljoen ton aan goederen vervoeren over de Europese binnenwateren. Ook houdt Rijnaarde zich bezig met zeevaart, opslag, overslag, voor- en natransport en de handel in grondstoffen voor de weg- en waterbouw.  Mike: “Bij Rijnaarde verzorgen wij het transport over water voor onze opdrachtgevers. Het zijn uiteenlopende transporten: van boomstammen tot stukgoederen, maar ook kolen, erts, klei en waterbouwstenen voor oeverprojecten. En sinds september 2021 zijn we uitgebreid met Rijnaarde Tankvaart waardoor we ook vloeibare producten, zoals (bio)brandstoffen en chemicaliën veilig kunnen vervoeren.”

Hoe complexer de puzzel des te groter de voldoening als het lukt

“Mijn taak is het plannen van schepen en het zorgen voor een tijdige levering. Daarnaast breng ik de marktsituatie in beeld om goed op de vraag van klanten in te kunnen spelen en stuur ik planningen aan. Dat je veel variabelen hebt, maakt het werk zo leuk. Ik heb veel contact met klanten en met schippers en moet iedere dag weer een grote puzzel leggen. Het invullen van de behoefte van onze opdrachtgevers geeft een enorme voldoening. Is er ergens een schip van onze vloot leeg dan kijk je of je onderweg een lading kunt oppikken. Je probeert zo min mogelijk een leeg schip te laten varen. Daar moet je snel bij zijn en je moet ook de gunfactor hebben. Het is daarom belangrijk je contacten warm te houden.”

Wat is jouw achtergrond?

“Voordat ik in de scheepvaart ging werken, heb ik in de ICT gewerkt. Tien jaar lang werkte ik in de ICT after sales en was veel met bezig met klantgerichte oplossingen. Op een gegeven moment ben ik gestopt omdat de uitdaging weg was. Ik had gedacht snel wat anders te kunnen vinden, maar dat viel niet mee. Ik solliciteerde volop maar werd afgewezen, omdat ik maar één serieuze werkgever had gehad. Toen kwam daar ineens het uitzendbureau voorbij met de vraag of ik iets wilde doen in de verkoop van schepen. Ik ging op gesprek en het bleek leuker dan ik dacht. Het ging om het plannen van scheepstransporten. Dat sprak me erg aan. Het was wel spannend, want ik had nul ervaring.”

Hoe ben je bij Rijnaarde terecht gekomen?

“Het bedrijf waar ik via het uitzendbureau bij terecht kwam, is De Beijer Groep. Zij houden zich ook bezig met de winning, verkoop en vervoer van grondstoffen. Ik kwam daar als een groentje binnen, maar ik heb het vak snel geleerd. Binnen zes maanden had ik een vast contract. Helaas is mijn leermeester daar overleden. Toen hij wegviel, moest ik het alleen doen. Dat was lastig, maar het heeft me ver gebracht. Inmiddels veranderde de koers bij De Beijer en dat paste mij niet meer. Roy Pel en Bob Daanen kende ik vanuit het werkveld. Ik heb na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en gebeld. Bob vertelde mij dat ik precies op het juiste moment belde, want er stonden twee vacatures open. Dat wist ik op dat moment niet. In het eerste gesprek was er direct een klik. Nu werk ik hier alweer ruim een half jaar met veel plezier.”

Images

Er heerst een goede sfeer binnen het team

Als je de afdeling van Rijnaarde oploopt, hangt er altijd een goede sfeer. Jullie hangen veel aan de telefoon, hè? Mike: “Ja dat klopt, we hebben veel telefonisch contact met klanten en schippers. Er heerst een goede sfeer binnen het team. We werken keihard, maar hebben ook een hoop lol. We kunnen elkaar nog wel eens in de zeik nemen, haha. Het is fijn dat je weet wat je aan elkaar hebt. Dat moet ook wel, want we draaien ook 24/7 diensten en degene die dienst heeft, kan altijd terugvallen op het team.”

Wat vind je er van dat Rijnaarde onderdeel is van de K3 organisatie?

“Voor zowel Rijnaarde als voor K3 biedt dit vele voordelen. We hebben alle kennis in huis en daarnaast zorgt het voor een goede basis. Je kunt de schepen voor een lange tijd invullen. Informatie kun je tijdig delen en inspelen op de veranderingen in de markt. Dat is de sleutel tot succes. Wel zie ik het zo dat we nog dingen kunnen verbeteren aan de supply chain (de schakels waar transport een belangrijk onderdeel van uitmaakt). Binnen onze organisatie kunnen we hier nog winst op behalen. Ik zie het zo dat we vaste afspraken met elkaar maken en dat de ene keer voordelen biedt voor ons en nadelen voor de ander en de andere keer is het andersom. Uiteindelijk gaat het om het grote geheel en eten we uit dezelfde pot.”

Wat doe je als je niet aan het werk bent?

“Samen met mijn vriendin Diana, zoon Jace en Jack de hond brengen we graag veel tijd door als gezin. En ik probeer zoveel mogelijk te sporten. Jarenlang heb ik aan bodybuilding gedaan. Ik deed ook mee aan wedstrijden. Door het gezinsleven is dat op een lager pitje komen te staan. Sinds kort heb ik het weer opgepakt op recreatief niveau. Samen met een vriend. Hij heeft op zijn zolder een fitnessruimte zodat we niet afhankelijk zijn van de openingstijden van de sportschool. Het is fijn om dat met zijn tweeën te kunnen doen, zodat je elkaar kunt motiveren.”

Ik ben er trots op om in de scheepvaart te mogen werken

“In deze sector is het opvallend dat de meeste mensen uit een schippersfamilie komen en het met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Bij mij is dat niet het geval. Ik heb de kennis zelf opgedaan in een korte tijd. En daar ben ik trots op. Het is een mooi werkveld en ik ben trots dat ik in de scheepvaart mag werken en dat ik deze stap heb genomen.”

Wat is jouw wens voor de toekomst?

“Graag zou ik mijzelf blijven ontwikkelen in de breedste zin van het woord. In de toekomst zie ik mijzelf als aanspreekpunt voor alle bevrachtingen. Nu ben ik vooral operationeel bezig, maar ik kijk wel commercieel mee. Daar zou ik me nog wel wat verder in willen ontwikkelen en dan een beetje laveren tussen het operationele en commerciële in. Deals sluiten tijdens etentjes zie ik mezelf nu nog niet doen, maar wie weet in de toekomst. Ik houd het nu vooral bij mijn helikopterview en het overzicht behouden. Daar ligt mijn kracht.”